Jouw gezondheid

  1. Zijn de Provamel-producten geschikt bij lactose-intolerantie?

    Jazeker, alle Provamel-producten zijn vrij van lactose. Ze kunnen dus perfect deel uitmaken van een lactosevrij dieet. Lees meer

  2. Zijn de sojaproducten van Provamel geschikt bij koemelkeiwitallergie?

    Jazeker, omdat Provamel een plantaardig zuivelvrij product is bevatten alle Provamel-producten totaal geen koemelkeiwit. Ze kunnen dus perfect deel uitmaken van een koemelkeiwitvrij dieet. Lees meer

  3. Zijn de Provamel-producten geschikt voor mensen met een notenallergie?

    De Provamel Soja, Rijst, Haver, Spelt en Rijst-Kokosnoot producten bevatten geen ingrediënten die hazelnoten of amandelen of enige andere noot bevatten. Provamel is momenteel alle vereiste kwaliteitsstappen aan het voorbereiden om de productie van producten die hazelnoten en amandelen bevatten eind 2014 te integreren in haar productievestigingen. Alle mogelijke maatregelen zullen geïmplementeerd worden om eender welke kruisbesmetting tussen plantaardige producten te vermijden.
    We willen de hoogste veiligheidsstandaard en de topkwaliteit van onze producten vrijwaren, ook in de context van allergieën. Daarom willen we onze consumenten in alle openheid informeren, zodat ze een bewuste keuze kunnen maken. We zullen dat doen door onze plantaardige producten zoals sojadranken, sojadesserts, sojavariaties op yoghurt en room en rijst- en haverproducten duidelijk te labelen als producten 'die sporen van amandelen/hazelnoten kunnen bevatten'.
     

  4. Bevatten de Provamel-producten cholesterol?

    Neen, ze zijn volledig vrij van cholesterol. Ideaal dus wanneer je op je cholesterol moet letten.

  5. Waarom passen de Provamel-vleesvariaties in een gezonde levensstijl?

    De Provamel-vleesvariaties zijn 100% plantaardig en bevatten hoogwaardige soja-eiwitten, evenwaardig aan de eiwitten uit vlees. Dit maakt ze een lekkere en gezonde variatie op vlees. Ze zijn bovendien arm aan verzadigde vetzuren en rijk aan goede onverzadigde vetzuren. Het blijft wel belangrijk om andere voedingsmiddelen in te nemen die voldoende ijzer (vlees, aardappelen, brood en groenten) bevatten. Je kan ook kiezen voor mineralensupplementen.

  6. Zijn de Provamel-producten glutenvrij?

    De Provamel-producten (drinks, desserts, Soja variatie op yoghurt en cuisine) zijn glutenvrij. In Provamel-drinks en Provamel cuisine wordt geen zetmeel gebruikt. Voor de Provamel-desserts gebruiken we glutenvrij tarwezetmeel en voor sommige varianten ook glutenvrije tarwestroop. In de Provamel Soja variatie op yoghurt zit tapiocazetmeel .

    Niet alle vleesvariaties evenals de haver en spelt drink zijn glutenvrij. Je verneemt welke producten glutenvrij zijn op www.provamel.be en op de verpakking. Met onze handige zoekfunctie vind je snel een overzicht van Provamel-producten zonder gluten.

  7. Zijn de sojaproducten van Provamel geschikt voor diabetici?

    Heb je diabetes, dan kan je in principe alle Provamel-producten gebruiken. Dit vanwege de gunstige vetzuursamenstelling en de waardevolle eiwitten. Uiteraard moet je wel opletten voor de Provamel-producten waaraan suiker is toegevoegd. Net zoals alle andere gesuikerde producten passen deze producten binnen de hoofdmaaltijd van een diabetesdieet, op voorwaarde dat je rekening houdt met de totale hoeveelheid koolhydraten die je tijdens je maaltijd mag gebruiken. Contacteer een arts of diëtist(e) om het koolhydratengehalte van de producten te verrekenen in je dagelijks voedingsschema.

    Heb je Type I of type II diabetes, dan mag je zonder probleem onderstaande Provamel-producten gebruiken. Ze bevatten weinig koolhydraten, weinig kilocalorieën en de goede onverzadigde vetzuren.

    • Provamel soja drink plus calcium: 2.4g KH /100 ml; waarvan 2.4g suiker
    • Provamel soja drink extra: 1.1g KH/100ml; waarvan 1.1g suiker
    • Provamel soja drink natuur: 0.1g KH/100ml; waarvan 0.1g suiker
    • Provamel Soja variatie op yoghurt natuur: 2.5g KH/100ml; waarvan 2g suiker
    • Provamel cuisine, plantaardig alternatief voor room: 3.7g koolhydraten/100 g; waarvan 3.1g suiker
    • Provamel bakken en smeren: 0g koolhydraten/100 g en 70% vet
    • Provamel amandel drink: 3.8g KH/100 ml, waarvan 2.8g suiker
    • Provamel-vleesvariaties: met hun laag gehalte verzadigde vetzuren en hoge gehalte aan onverzadigde vetzuren zijn deze uitermate geschikt

    Het koolhydratengehalte van de verschillende Provamel-producten vind je hier.

  8. Bestaat er een kans dat ik allergisch reageer op soja?

    Die kans bestaat. Er zijn dan ook meer dan honderd voedingsmiddelen gekend als mogelijke allergieverwekkers. De ‘top’ 8 van deze middelen is goed voor 90% van alle voedselallergieën. Pinda’s en andere noten staan bovenaan de lijst, gevolgd door vis, schaaldieren, eieren, melk, tarwe en soja.

  9. Wat is een voedselovergevoeligheid?

    Sommige mensen krijgen klachten na het eten van bepaalde voedingsmiddelen. Dit soms voor hoeveelheden die bij anderen géén klachten opleveren. Dit is hét kenmerk van een voedselovergevoeligheid. Hier zijn verschillende oorzaken mogelijk:

    • immunologische reacties (allergie), bijvoorbeeld een koemelkeiwitallergie
    • niet-immunologische reacties (intolerantie), bijvoorbeeld lactose-intolerantie
    • psychologische reacties (aversie), bijvoorbeeld het niet lusten van spruitjes door een nare ervaring

  10. Wat is een koemelkeiwitallergie?

    We spreken van een voedselallergie wanneer het imuunsysteem reageert na de inname van een bepaald voedingsmiddel en het lichaam hiertegen afweerstoffen maakt. Bij een koemelkeiwitallergie reageert het verdedigingsmechanisme van het lichaam bij inname van (kleine) stukjes koemelkeiwit. Koemelkeiwitallergie is de meest voorkomende allergie bij jonge kinderen.

  11. Wat zijn de symptomen van een koemelkeiwitallergie?

    Bij koemelkeiwitallergie kunnen de reacties zich voordoen binnen enkele minuten tot zelfs na een paar dagen. De hoeveelheid koemelkeiwit waarmee je in contact komt, speelt hierbij geen rol. Zelfs een heel kleine hoeveelheid die bijvoorbeeld via een koekje wordt opgenomen, kan voldoende zijn om een allergische reactie uit te lokken. De symptomen kunnen erg verschillen. De meest voorkomende klachten zijn darmkrampen, braken of diarree, problemen met de luchtwegen of de huid.

  12. Wat kan je doen aan koemelkeiwitallergie?

    In geval van koemelkeiwitallergie schrap je best alle koemelkeiwitten uit je voeding. Dit betekent dat je naast melk, ook voedingsmiddelen zoals yoghurt, kaas, room, karnemelk en ijs links laat liggen. Daarnaast bevatten ook producten zoals brood en gebak koemelk. Wanneer je koemelkeiwit vermijdt, verdwijnen de klachten vanzelf. De Provamel-producten kunnen je daarbij helpen. Ze zijn koemelkeitwit-vrij en vormen een goed alternatief voor voor melkproducten.

  13. Welke producten moet je precies vermijden wanneer je allergisch bent voor koemelkeiwit?

    Ben je allergisch voor koemelkeiwit en vind je op de verpakking van een product één van volgende items terug? Dan is dat product geen goed idee. Het gaat om volgende vermeldingen: karnemelk, wei, (smelt- en smeerkaas), yoghurt, platte kaas/kwark, pudding melkpoeder, melkbestanddelen, wei, weipoeder, wrongel, sodiumcaseïnaat, caseïne, caseïnaat, melkeiwit, gehydrolyseerd melkeiwit, melkvet, lactalbumine, lactoglobuline en lactose.

  14. Wat is lactose-intolerantie?

    Lactose is een suiker die voorkomt in melk en dus ook in producten die afgeleid zijn van melk. Heb je last van een lactose-intolerantie, dan verdraag je geen lactose (melksuiker). Lactose wordt in de darm verteerd door het enzym lactase. Dit enzym zal de lactose in de dunne darm afbreken tot kleinere deeltjes. Deze deeltjes kunnen dan via de darmwand opgenomen worden.

    Zuigelingen hebben normaalgezien voldoende lactase om melksuiker (lactose) te verteren. Bij het ouder worden kan de lactase-activiteit echter afnemen of kan het enzym zelfs helemaal verdwijnen. Het lactose (melksuiker) zal dan niet of onvoldoende worden afgebroken. De niet afgebroken lactose zal in de darm gaan gisten en er kunnen allerlei klachten ontstaan.

  15. Wanneer spreken we van lactose-intolerantie?

    Treden de klachten op na het drinken van één of twee glazen melk dan spreekt men van lactose-intolerantie. Lactose-intolerantie kan ook tijdelijk voorkomen bij diarree, darmoperatie of darminfectie.

  16. Wat zijn de symptomen van lactose-intolerantie?

    Doordat de lactose in de darm gaat gisten, zullen gassen vrijkomen. Dit leidt tot een aantal klachten, waaronder vooral buik- en darmklachten (een opgezette buik, darmkrampen, winderigheid en soms diarree).

  17. In welke producten zit lactose?

    Lactose komt niet alleen voor in koemelk, maar ook in geiten-, schapen- en paardenmelk. Daarnaast bevatten producten zoals koekjes, waarin deze melksoorten zijn verwerkt, eveneens lactose. Verder wordt lactose ook gebruikt als vulstof bij kant- en klare producten, brood, gebak en zelfs in medicamenten. Nederlandse ‘harde’ kazen (bv. Goudse, Leidse, Maaslander en Edammer) zijn wel lactosevrij. Ook de Provamel-producten zijn volledig vrij van lactose, ze worden dan ook goed verdragen bij lactose-intolerantie.

  18. Welke producten moet je precies vermijden bij lactose-intolerantie?

    Verdraag je geen lactose en vind je op de verpakking van een product één van volgende items terug? Dan is dit product geen goed idee. Het gaat om volgende vermeldingen: karnemelk, wei, (smelt- en smeerkaas), yoghurt, platte kaas/kwark, pudding melkpoeder, melkbestanddelen, wei, weipoeder, wrongel, sodiumcaseïnaat, caseïne, caseïnaat, melkeiwit, gehydrolyseerd melkeiwit, melkvet, lactalbumine, lactoglobuline en lactose.

  19. Wat kan je doen aan lactose-intolerantie?

    Lactose komt voor in koemelk, geitenmelk, schapen- en paardenmelk en in producten waarin deze melk verwerkt is. Door het schrappen van deze voedingsmiddelen zullen de klachten verminderen. Provamel helpt daarbij en biedt geschikte alternatieven. De Provamel-producten zijn lactosevrij en worden goed verdragen bij lactose-intolerantie.

  20. Zijn de Provamel-producten geschikt voor coeliacs?

    Provamel heeft heel wat producten in zijn gamma die geschikt zijn voor coeliacs. zo zijn alle Provamel Soja variatie op yoghurt en desserts glutenvrij, net zoals Provamel cuisine en bakken & smeren. Met uitzondering van de Provamel haver drink is ook het volledige assortiment drinks vrij van gluten. Daarnaast zijn sommige Provamel-vleesvariaties glutenvrij. Hier en op de verpakking vind je terug welke vleesvariaties geen gluten bevatten.

  21. Zijn de Provamel-producten geschikt voor personen met een allergie voor eieren?

    Jazeker, Provamel-producten zijn 100% plantaardig en bevatten bijgevolg geen eieren of afgeleiden van eieren.

  22. Kan soja (of afgeleiden) schade berokkenen bij kinderen in hun groeiperiode door de isoflavonen?

    Geen enkel nationaal of internationaal wetenschappelijk onderzoek toont aan dat soja (of afgeleiden van soja) negatieve gevolgen heeft op de groei of de gezondheid van kinderen. Integendeel, in een groot aantal studies wordt gewezen op het gunstig effect van soja.

    In Azië gebruiken kinderen, zelfs de allerjongsten, al duizenden jaren soja. In het westen consumeren we dit voedingsmiddel al meer dan 40 jaar.

  23. Wat is het verschil tussen verzadigd en onverzadigd vet?

    Verzadigde vetzuren zijn slechte vetzuren, terwijl onverzadigde vetzuren goed zijn voor het lichaam. Plantaardige voedingsmiddelen - zoals soja en noten - zijn over het algemeen rijk aan enkel- en meervoudig onverzadigde vetzuren. Dierlijke voedingsmiddelen - zoals roomboter, vlees, vleeswaren, melk en melkproducten - bevatten over het algemeen meer verzadigde vetzuren.

  24. Wat is de invloed van verzadigd en onverzadigd vet op het cholesterolgehalte?

    Over het algemeen wordt bij mensen met een te hoog cholesterolgehalte een voeding aanbevolen die weinig verzadigde vetzuren en cholesterol bevat én rijk is aan meervoudig onverzadigde vetzuren.

    Een hoog verbruik van verzadigde vetzuren leidt tot een stijging van de cholesterolspiegel. Verzadigde vetzuren zitten voornamelijk in vlees en dierlijke producten zoals roomboter en vette melkproducten. Meervoudig onverzadigde vetzuren daarentegen kunnen bijdragen tot het verlagen van de cholesterolspiegel. Meervoudig onverzadigde vetzuren vind je in sojabonen, noten en sojaolie.

  25. Wat is cholesterol?

    Cholesterol is een vetachtige stof die - in bepaalde mate - voor ons lichaam van levensbelang is. Het zorgt onder meer voor de opbouw van celmembranen en speelt een rol in de vorming van galzouten en hormonen. Voor ons lichaam is niet alleen het cholesterolgehalte van belang, maar ook de verhouding tussen de ‘goede’ (HDL) en ‘slechte’ (LDL) cholesterol.

  26. Wat is het verschil tussen HDL en LDL cholesterol?

    Cholesterol is een vetachtige stof die niet oplost in water. Daarom zal cholesterol in die vorm niet in het bloed voorkomen. Cholesterol moet verpakt worden in transportdeeltjes. Deze deeltjes worden naar gelang hun gewicht (dichtheid = density in het Engels) ingedeeld. De totale cholesterol wordt ‘verpakt’ in deeltjes, zodat het vervoerd kan worden door het bloed.

    Met (totaal) cholesterol wordt dus bedoeld: het cholesterol dat verpakt zit in de deeltjes o.a. HDL en LDL.

    HDL: High Density Lipoproteïne

    De 'goede' HDL cholesterol voert cholesterol naar de lever, waar het wordt afgebroken en weggevoerd.

    LDL: Low Density Lipoproteïne

    De 'slechte' LDL cholesterol voert cholesterol naar de cellen en dus ook naar de bloedvatwand. Als daar te veel cholesterol opstapelt, kunnen de wanden verdikken, waardoor de doorsnede van het bloedvat vernauwt.

    Het is dus belangrijk om voldoende HDL cholesterol en niet te veel LDL cholesterol in je lichaam te hebben.

  27. In welke voedingsmiddelen zit cholesterol?

    Cholesterol vinden we terug in dierlijke voedingsmiddelen en in producten waar ingrediënten van dierlijke oorsprong zijn gebruikt. In plantaardige producten, zoals de Provamel-producten, zit helemaal geen cholesterol.